tirsdag den 10. november 2015

Husby Skole - mere end en bygning

Klasselokale i Husby skole, 1942.
Personerne i rækkefølge fra venstre: Lise Ellegård, Ellen Andersen, Ruth Hansen, Hans Rasmussen, Niels Jensen, Claus Bang, lærer Andersen, Ernst Rasmussen, Hans Larsen, Carl Lassen, lærer Ålund, Erling Christensen

Jeg gik i Husby Skole fra 1958 til 1965. Dermed oplevede jeg nogle af Husby Skoles sidste leveår. Husby Skole blev først besluttet samdrevet med Tanderup Skole for så at blive nedlagt, da Tanderup Skole sidst i 1960´erne blev den fortsættende skole. Dermed var mere end 250 års skolehistorie brat afsluttet. Husby Skole blev oprettet i 1712 af grevinden på Wedellsborg.

Udenadslæren stod centralt
Ovenstående fotografi fra 1942 af et af Husby Skoles klasseværelser er meget tidligere end min tid i skolen. Men mange ting så stadig sådan ud.

Først og fremmest var førstelærer Andersen der stadig. Ulasteligt klædt og med sølvbriller og tørklæde i lommen.

Der var kommet centralvarme. Kakkelovnen var væk, men tørvekassen var der stadig. Af og til blev en elev i frikvarteret stoppet ned i kassen, mens andre sad på låget. Hvis lærerne kunne finde de skyldige, blev der afregnet ved kasse 1.

Til venstre uden for billedet var Skolebibliotekets hylder. På bagvæggen var Sognebiblioteket. Det var en stor dag, da lærer Andersen i 6. klasse sagde til min bror og mig, at vi nu havde læst alt i Skolebiblioteket og derfor måtte låne fra Sognebiblioteket.

Blyantspidseren til venstre i billedet var der stadig. Hvis vores blyant ikke var knækket, spidsede lærer Andersen den med sin sølvlommekniv. Så kunne blyanten holde lidt længere. Vi sad ved de samme pulte. Pultene havde plads til blækhus, og bordpladen kunne slås op, så der var adgang til opbevaringshylden. Fodpladen kunne også slås op, så pulten kunne passe til både store og små.

Anskuelsestavlerne var der stadig. De blev i indskolingen brugt som introduktion til grundbegreber som former, farver, tid og årstider. I indskolingsklasserne havde vi fru Breiner. Hun kunne hurtigt få os lært at læse. I en gymnastiktime kaldte hun mig engang klodrian, fordi jeg ikke kunne hoppe over bukken! Mærkeligt, hvordan en lille ting kan hænge fast i så mange år.

Udenadslæren var helt central. Salmevers selvfølgelig og Luthers Lille Katekismus i Biskop Balslevs udgave. Og ikke mindst Danmarks- og Verdenshistorien på hver 100 sider. Til regning, geografi og historie havde vi lærer Tagesen. Blandt andet gennem hans historiefortællinger fik jeg en livslang interesse for historie.

Den søde juletid
I november var der optakt til julen. Førstelærer Andersen uddelte bestillingssedler til julehæfter fra Grønvald Fynbos Forlag. Som minimum bestilte vi "Ved Julelampens Skær" og "Historiebogen. Børnenes Julebog".

Op mod jul fik vi udleveret julehæfterne. Måske var det på den dag, hvor fru Andersen kom ind fra privaten og hjalp os med at flette julestjerner og klippe julehjerter. Den dag måtte vi have lys, gran og slik med i skole!

Jeg kan stadig klippe og flette julehjerter. Julen sluttede med skolens store juletræsfest i Forsamlingshuset fjerde juledag.

Alt i alt en dejlig tid, som jeg husker tilbage på med glæde, når jeg kører forbi den gamle Husby Skole, der i det ydre ser ud som for 50 år siden. Cykelskuret mangler dog. Det, der har betydet mest, er selvfølgelig ikke bygningen, men lærerne og de gode skolekammerater.

 Min årgang, men vi havde flere klassekammerater, da vi jo i de ældre klasser gik flere årgange i samme klasse.
1. række fra venstre: Ib (undertegnede), Henrik, Vilhelm, Keld, Agnete, Else Marie, Bent, Leif (min bror).
2. række fra venstre: Førstelærer Andersen, lærer Tagesen, Jørgen, Vagn Aage, Jørgen, Bjarne, fru Breiner, Bjarne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar