mandag den 16. oktober 2017

Brudstykker af en landsbydrengs dagbog

Husby! Hvor blev den levende landsby af? En fantasiens flyvetur over Storegade i 1960 med efterfølgede nutidig gåtur ad den samme vej afslører et paradoks. Alt er som det var, - og alt er forandret. Godt at vide, at gode kræfter - uanset styrtblødningen af private og offentlige servicefaciliteter -  stadig skaber liv i tvillingelandsbyerne Husby og Tanderup. Liv i kirkerne. Liv i forsamlingshuset. Liv skabt af HTUG, af HTB, af menighedsrådene og af private initiativtagere.

Hvordan var der i Husby, da jeg voksede op der som barn og ung i 1950´erne og 1960´erne? Brudstykker til besvarelse af det spørgsmål kan jeg blandt andet give ved at bruge billeder fra Det Kongelige Biblioteks luftfotosamling til at foretage en imaginær flyvetur over Husby Storegade i årene omkring 1960: https://www.facebook.com/ib.hansen.33671/videos/892521547570487/

Starten går nu længere sydpå i Sdr. Åby, hvor vi tit kom for at være sammen med gode kammerater som Arne og Jørgen. Flyveturen begynder over den smukke præstegård, hvor min bror Leif og jeg gik til præst ved pastor Jensen i vinteren 1964-65. Videre op til Husby Kirke, hvor vi blev konfirmeret den 4. april 1965. Fra flyvemaskinens perspektiv højt over det løgformede kirketårn bemærker jeg nordøst for kirken sporene efter roebanen, der havde en læssestation her mellem kirken og Klokkekær, hvor nu det nye vandværk ligger.

Huj, hvor det går op og ned! Nu flyver jeg lavt forbi det gamle vandværk med cisterne, luftmeldetårn og vindmølle. Vandværket lå midt på en mark mellem Klokkekær og bondeskoven Holen. Der står stadig et stort træ på marken og markerer, hvor vandværket lå. Stedet var tit ramme omkring vore cowboy- og indianerlege.

Så vender jeg maskinen - stadig i lav højde - forbi den gård, vi kaldte "Jørgen Sognefogeds gård". Det var nu Jørgens far, Anders Claudius Andersen, der var sognefoged og fik ridderkors for det. Her på gården har Leif og jeg tilbragt mange herlige, udbytterige og lærerige timer med at hjælpe til, mens min lillebror, Bo kom der, fordi han gik i klasse med sønnen Bent. Denne gård lå for øvrigt oprindelig helt nede ved Lillegade, hvor Sjobjergvej går af op til Bakkegården - for enden af den markvej, der stadig forløber fra Skræppedalsvej vesterud fra "Jørgen Sognefogeds gård".

Videre op til Husby Forsamlingshus. Populært sted med ishus og biograf hveranden fredag. Her gik vi også i ungdomsklub bestyret af blandt andre, Christian Olander.

Ved siden af ligger Husby Skole, som min mellemste bror og jeg forlod efter konfirmationen i 1965 for at fortsætte skolegangen på Ejby Folke- og Realskole. Lillebror Bo og efterfølgende klasser måtte til Tanderup, da de to sognes skoler blev lagt sammen.

Så stiger flyvemaskinen lidt igen, mens jeg passerer vores forskolelærerinde fru Breiners hus og Husby Brugsforening, hvor Folmer Andersen på den tid var uddeler og så iøvrigt også var fodboldtræner for Leif og mig. Videre vesterud over Storegade passerer jeg fru Sørensens hus. Hendes børnebørn Allan og Ulrik kom Leif og jeg for øvrigt til at gå i klasse med i Ejby.

Næste hus er snedkerens hus. Hans kone var sundhedsplejerske eller sygeplejerske. På det, der dengang var åben mark mellem fru Sørensens og sygeplejerskens huse, var der engang rejst et cirkustelt, hvor der blev fremvist vilde dyr som løver og tigre. Om dagen før aftenens arrangement var alle vognene med de vilde dyr kørt ind i skolegården til udstilling for os skolebørn, og vi kunne købe slik, blandt andet bismarckklumper. Det var stort.

Stort var det også, da der blev anlagt ny sportsplads i Husby. Den kigger jeg ned på lige bag ved sygeplejerskens hus. Her har jeg blandt andet sammen med mine brødre tilbragt ufattelig mange gode timer, både som spiller og træner. Ja, ind i mellem også som dommer, hvis den ordinære dommer udeblev.

Nu har flyveren virkelig fået fart på, så der er ikke tid til at tage billeder af de næste huse (jeg kan ikke finde nogle passende billeder). Først passerer jeg Ejnar mekanikers autoværksted, hvor jeg mange år senere i 2017 kom til Car Park North koncert. Så forbi huset, hvor damefrisøren og Knud Lys boede. Han blev kaldt Knud Lys, fordi han kom rundt for Brænde Mølle Elektricitetsværk for at aflæse strømforbrug på de enkelte husstandes elmålere. Knud manglede en arm, derfor var aflæserjobbet godt for ham.

Nu er det igen tid for billeder. Næste hus er, hvor Willy Hjulmager og hans familie boede. Her var der også drenge, vi spillede fodbold sammen med. De to største hed Erik og Evan. På Willys værksted blev Husby Garagen fabrikeret, og mange garager blev opstillet over hele Vestfyn. Nu er huset revet ned, og grunden har længe været sat salg.

Videre nede af Storegade passerer jeg hen over Husby Central. På den tid kunne man for eksempel ringe op fra sin telefon, og når man fik telefonistinden - kaldet "centralmutter" - så kunne man bede om at blive stillet om til for eksempel Husby nr. 75. Så satte hun de rigtige ledninger i centralbordet.

Så passerer fantasiflyveren over ejendommen, hvor den ene del af Brødrene Hansens Vognmandsforretning havde til huse. Her boede Ejnar Vognmand med familie, mens broderen Hans Vognmand boede nede i Hygind. Ved siden af ser jeg ned på det, der tidligere var landsbyens vigtigste "hænge ud sted" for os unge. Her lå Ellas Brødudsalg og Café. Huset er nu revet ned. Ved siden af brødudsalget lå Frederik Slagters kødudsalg. Han kom også rundt med sin varebil.

Så passerer jeg - lige overfor slagteren - smed Kühnes smedje. Her fik vi repareret vores cykler og lavet andet smedearbejde. Vi var altid lidt beklemte, når vi kom der. Kühne havde nemlig et blomstrende sprog med en blanding af eder på tysk og dansk. Han kunne rigtig give den, når der for eksempel var et stykke værktøj, han ikke kunne finde. Både ham og medhjælperen Harry var noget sodsværtede af osen fra den åbne esse, hvor kullene sydede og sodede og udsendte stærk varme fra en rød- og blåglødende ild. Det gav lidt af den mystiske stemning, der altid har hængt ved smedene og deres mytiske smedekunst helt tilbage fra oldtiden.

På den anden side vejen ligger skomagerens hus ved siden af slagterens. Efter skomagerens hus følger Stiftelsen, der er oprettet til at huse ældre tidligere ansatte på Wedellsborg.

Så er jeg nået til landsbyens kommunikationscentrum. Rute Ras hus, der ligger på hjørnet af Lillegade og Storegade - lige over for gården Bjørnekær, hvor det meste af udlængerne nu er revet ned. Hos Rute Ras var der posthus og rutebilstation. Ruteras - hans rigtige navn var Rasmus Jensen - drev i mange år ruten Assens-Husby-Ejby, mens hans kone Anna stod for udleveringen af de pakker, som vi skulle hente, når Helge Post havde afleveret postopkrævningerne ude i de enkelte hjem.

Herfra kan jeg se ned af Lillegade og helt ud til Husbygård og Tybrind Vig. I Lillegade ligger Skatte Laus hus, Otto Brøndgravers hus og Familiehuset, der nu er revet ned for at give plads til et nyt hus. Længere nede lå en række ejendomme blandt andet Verner Tømrers og skrædderens. Vi kom for øvrigt meget på Husbygård for at spille fodbold med brødrene Poul og Jørgen. De havde lavet fodboldbane i den gamle hønsegård, og om vinteren spillede vi indendørs i den store lade.

Fantasiflyveren flyver videre forbi rutebilstationen og sætter farten ned over stedet, hvor Otto Barber boede. Herfra kigger jeg ned på Halbergs købmandsforretning, Ernst Rasmussens gård Farshøj og Sigfred Murers hus. Over for Sigfreds Murers hus ligger den ikke fredede, men fredningsværdige gård Tjørnegård.

Flyveturen slutter med et kig på de flotte gamle gårde, der ligger i Kalvehave. Gammelgård er nu sat fornemt i stand og er en fryd for øjet. I gården længst ude i Kalvehave boede Kaj Sprøjt, der havde det navn, fordi han kørte ud for at hjælpe med sprøjtningen rundt om på sognets gårde.

Nu er det blevet tid til at komme ned på jorden igen. Det var den historie om livet i en vestfynsk landsby for omkring 50 - 60 år siden. Meget er stadig som det var, og alligevel er alt forandret.

Jeg har tidligere skrevet en blog om min opvækst og skoletid i Husby i 1960´erne.

Moderne tider - oplevet som barn og ung i Husby So...  http://ih18.blogspot.com/2015/11/moderne-tider-oplevet-som-barn-og-ung-i_10.html?spref=tw

Mit hjemland Husby Ejby og Vestfyn: http://ih18.blogspot.dk/2017/12/mit-hjemland-om-husby-ejby-og-vestfyn.html

Ingen kommentarer:

Send en kommentar