tirsdag den 27. februar 2018

Folkeskolerne i Kolding Kommune i godt selskab, når det gælder elever med ikke-vestlig baggrund

Dejligt at se, hvordan Kolding Kommunes pædagogers og læreres energiske, målrettede og engagerede arbejde giver udbytte til gavn for elever med ikke-vestlig baggrund.

Fra dagens Fyens Stiftstidende:

"Udlændinge- og Integrationsministeriet har undersøgt kommunernes evne til at løfte elever med ikke-vestlig baggrund i perioden 2010-2016.

De fem kommuner, hvor de ikke-vestlige elever klarer sig bedst, er Nyborg, Brønderslev, Kolding, Skive og Faaborg-Midtfyn.

Disse fem kommuner løfter elevernes karakterer mellem 0,5 og 0,9 i gennemsnit i forhold til forventet ud fra deres rammevilkår.

De fem kommuner, hvor de ikke-vestlige elever klarer sig dårligst, når der tages højde for kommunens rammevilkår er Faxe, Favrskov, Vordingborg, Helsingør og Tønder.
I disse fem kommuner ligger eleverne mellem 0,4 og 1,2 karakterer lavere end forventet.

Analysen omhandler ikke-vestlige indvandrere, som kom til Danmark, da de var højst 12 år gamle samt alle ikke-vestlige efterkommere. Analyseudsnittet består af 28.100 elever. 


Kilde: ”Kommunernes evne til at løfte nydanske folkeskoleelever”, Udlændinge- og Integrationsministeriet, 2018. "

Hvad er opskriften i Kolding Kommune?:


Sprogscreening og sprogtræning i børnehaverne

Centrale modtagelsesklasser med erfarne, veluddannede, vidende og engagerede ansatte.
Særligt tilbud til sent ankomne tosprogede elever i regi af Ungdomsskolen
Dygtige, engagerede og veluddannede tosprogskonsulenter
Integrationsmedarbejdere på de skoler, der har flest tosprogede elever
Læsekonsulenter, der tester niveau og progression i læsefærdigheder med henblik på efterfølgende opfølgning
Erfarne, veluddannede og engagerede lærere på skoler med mange tosprogede elever.
Samarbejde mellem skolerne, PPR og forvaltningen om opgaven.
Lokal og central erfaringsopsamling.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar